
Alice Dreger, PhD, is medisch wetenschapshistoricus, seksuologe, en oud-
hoogleraar klinisch medische geesteswetenschappen en bio-ethiek aan de 
Feinberg School of Medicine (Northwestern University) in Chicago. 

 
Geschreven op 12 april 2012 
 
 
Hoe Spitzer zijn ex-homostudie wilde ‘exen’ 

 
Een kleine, maar belangrijke opmerking over een ontroerend artikel. 
 
Gisteren publiceerde Gabriel Arana een leerzaam verhaal in The American 
Prospect over zijn eigen ervaringen met de zogenaamde hersteltherapie voor 
seksuele oriëntatie. U kunt zijn verhaal hier [in het Engels] lezen my so-called 
ex-gay life. Het is een aangrijpend verhaal dat laat zien hoeveel schade er 
aangericht kan worden bij een jongeman of jonge vrouw die zich 
aangetrokken voelt tot de eigen sekse en dan te horen krijgt dat hij of zij 
psychisch ziek is of een geboortegebrek heeft alleen omdat hij of zij ge-
voelens voor hetzelfde geslacht heeft. 
 
Maar toen ik het artikel las, voelde ik dat er iets niet klopte. Daarom con-
troleerde ik de genoemde feiten, en er klopte inderdaad iets niet. 
 
Arana zegt dat hij met Robert Spitzer gesproken heeft, een psychiater die een 
belangrijke rol speelde in de verwijdering van homoseksualiteit van de lijst 
van mentale aandoeningen in de Diagnostic and Statistical Manual van de 
American Psychiatric Association (…). 
 
Maar in 2003 publiceerde Spitzer een artikel in The Archives of Sexual 
Behavior dat aantoonde dat hersteltherapie vaak werkt. De samenvatting 
van Spitzers artikel gaf aan dat ‘het merendeel van de deelnemers een ver-
andering van een voornamelijk of exclusieve homoseksuele oriëntatie vóór 
de therapie naar een voornamelijk of exclusieve heteroseksuele oriëntatie 
ná de therapie rapporteerde’. 
 
In zijn gisteren gepubliceerde artikel zegt Arana dat Spitzer hem vertelde dat 
hij ‘gesproken had met de redacteur van The Archives of Sexual Behavior over 
het publiceren van een geschreven retractie (intrekking) [van Spitzers 2003- 
artikel], maar dat de redacteur dat weigerde te doen (herhaalde pogingen 
om in contact te komen met de redactie van het vaktijdschrift hadden geen 
resultaat). 
 
En dat is wat ik zo vreemd vond. Ik ken de redacteur van The Archives (Ken 
Zucker) namelijk heel goed, en ik weet uit eigen ervaring (er zijn ook enkele 

https://prospect.org/article/my-so-called-ex-gay-life
https://prospect.org/article/my-so-called-ex-gay-life
http://www.springerlink.com/content/rk67865783602411/
http://www.springerlink.com/content/0753m756162q4236/
https://www.psychologytoday.com/intl/experts/alice-dreger-phd


van mijn artikelen in The Archives gepubliceerd) dat Zucker niet iemand is die 
terugschrikt voor controversiële ‘heen en weer’-gesprekken. Ik geloofde niet 
dat Zucker eerst zo’n politiek incorrect artikel zou publiceren om vervolgens 
een politiek correcte revisie door de auteur zelf niet te publiceren. 
 
Daarom vroeg ik Zucker - voor de goede orde - wat er nu precies gebeurd 
was. Zucker zei dat hij en Spitzer een professionele relatie hadden die al meer 
dan 25 jaar duurde, en dat zij zelfs een keer samen een artikel gepubliceerd 
hadden. Het is dus bepaald niet zo dat zij vreemden waren voor elkaar. 
Zucker wilde Spitzers 2003-artikel alleen accepteren als het door de ‘peer-
reviews’ [een beoordeling door vakgenoten] heen kwam en als er vervolgens 
ook op gereageerd mocht worden, zodat het openlijk bekritiseerd kon wor-
den door iedereen die het er niet mee eens was. Spitzers 2003-artikel door-
liep meerdere recensieronden en werd vervolgens gepubliceerd met 26 com-
mentaren (reacties), waarop Spitzer vervolgens weer reageerde (een ver-
eiste bij het ‘doelartikel-systeem’). 
 
Een paar maanden geleden vertelde Zucker mij dat Spitzer hem had gebeld 
omdat hij even wilde praten over de laatste DSM-revisie. Volgens Zucker 
vertelde Spitzer hem tijdens dat gesprek dat hij er spijt van had dat hij die 
studie had gedaan of gepubliceerd, en dat hij de studie wilde intrekken. Wat 
ik mij van dat gesprek herinner is dat ik zei: ‘Ik weet niet precies wat je dan 
wilt intrekken Robert. Je vervalste geen gegevens, je beging geen ernstige 
statistische fouten bij het analyseren van de gegevens, en je verzon ook geen 
gegevens. Er zijn verschillende commentaren op je studie verschenen, som-
mige positief, sommige negatief en sommige daartussenin. Dus het enige wat 
je lijkt te willen intrekken, is je interpretatie van de gegevens, en veel mensen 
hebben je al bekritiseerd voor je interpretatie en voor de gebruikte metho-
den, enzovoort.’ 
 
Zucker ging verder: ‘Vroeg hij me of, als hij een brief aan de redacteur zou 
schrijven, ik nee zou zeggen? Nee. Ik zei geen ‘nee’ en ik zei geen ‘ja’. Ik heb 
er tijdens dat gesprek bij hem op aangedrongen duidelijk te maken wat hij 
nu precies wilde zeggen.’ Met andere woorden: Zucker probeerde Spitzer zo 
ver te krijgen dat hij in heel precieze bewoordingen zou aangeven wat hij nu, 
dus op dat moment, in het openbaar wilde zeggen over zijn 2003-artikel. ‘En 
dat was het einde van het gesprek. Als Spitzer mij nu een week later een brief 
had geschreven met de opmerking ‘ik sta niet langer achter mijn eigen inter-
pretatie van de gegevens’, zou ik die brief gewoon gepubliceerd hebben.’ 
 
En dat is precies wat ik tegen mijzelf zei toen ik Arana’s artikel las: waarom 
zou Zucker niet met alle plezier zo’n brief van Spitzer gepubliceerd hebben? 
Daardoor zou het tijdschrift alleen maar meer aandacht krijgen en zou het 



een beeld van de wetenschap geven dat wetenschappers zelf graag zien: 
open voor revisie. 
 
En hoe zit het dan met de bewering van Arana dat hij geprobeerd had in con-
tact te komen met het tijdschrift, maar dat er geen antwoord kwam? 
 
Zucker zei dat Arana hem op 27 maart had gebeld, maar dat hij toen net twee 
weken weg was geweest en dat hij nog geen kans had gezien om veel mensen 
terug te bellen. Arana belde me slechts één keer en hij liet één bericht achter. 
Ik denk dat hij als journalist wat meer pogingen had moeten doen om met 
mij in contact te komen, bijvoorbeeld per e-mail. Als hij mij een e-mail ge-
stuurd had, wat hij dus niet deed, zou hij een automatisch bericht hebben 
ontvangen met de boodschap dat ik een tijdje niet bereikbaar was (ik was 
een tijdje van huis weg). En dan had hij ook mijn mobiele nummer gehad. In 
dit internettijdperk kun je binnen enkele minuten vrijwel ieders e-mailadres 
vinden.’ 
 
Zucker concludeerde: ‘Als Spitzer een brief wil publiceren waarin hij zegt dat 
hij niet langer gelooft dat zijn interpretatie van de gegevens klopt, dan is dat 
prima. Dan publiceer ik die gewoon.’ 
 
Maar een intrekking? Het probleem is dat Spitzers verandering van mening 
over de interpretatie van zijn gegevens normaal gesproken niet iets is op 
grond waarvan een redacteur een studie uit het wetenschappelijk archief 
verwijdert. Zucker zei tegen me: ‘Je kunt gegevens intrekken die niet goed 
geanalyseerd zijn. Om dat te kunnen doen, moet je dan een erratum [fout, 
vergissing] publiceren. Je kunt een artikel intrekken als de gegevens vervalst 
zijn, en de redacteur kan een artikel intrekken als hij weet dat de gegevens 
vervalst zijn. Zoals ik het zie, wil hij nu, tien jaar later, zijn interpretatie van 
de gegevens intrekken. Maar als ‘herinterpretatie’ een reden is om een we-
tenschappelijk artikel in te trekken, dan zouden we waarschijnlijk vele hon-
derden artikelen moeten intrekken, en dat doen we niet.’ 
 
Het punt is dit: Spitzer was een goede wetenschapper. Hij had moeten weten 
dat je geen informeel telefoongesprek gebruikt om een artikel in te trekken 
of te wijzigen. Als je formeel iets wilt veranderen in een gepubliceerd artikel, 
dan moet je een brief aan de redacteur schrijven en duidelijk aangeven wat 
je wilt veranderen en waarom. Dat is niet gebeurd. 
 


